Subakut Tiroidit

Ağrılı Tiroid İltihabı – Subakut Tiroidit

Ağrılı tiroid iltihabı (tıptaki adıyla Subakut Tiroidit) daha çok viral, üst solunum yolu enfeksiyonlarını takiben başlayan tiroidin iltihaplanmasıdır. Diğer tiroid iltihaplanmalarına göre daha nadir görülür. Sebebi virüsün kendisinin bezi tutması olmayıp, viral enfeksiyon geçirilmesi sonrası bağışıklık sisteminin tiroide karşı dengesiz yanıtıdır.

Ağrılı Tiroid İltihabı Belirtileri

Tiroid bölgesinde çeneye ve kulaklara doğru yayılabilen ağrı ile karakterlidir. Ağrının şiddeti bazı hastalarda çok hafif olabilirken bazı hastalarda çok şiddetlidir. Hastalarda tiroid bölgesinde gerginlik ve yutkunurken ağrı yaşayabilirler. Bu ağrıya her iltihaplanmada olduğu gibi halsizlik, yorgunluk, kas ağrıları eşlik edebilir. Ağrılı tiroid iltihaplanmasında nadir de olsa ateş yüksekliği görülebilir.

Ağrılı tiroid iltihaplanmasında tiroid hormon seviyelerindeki bozukluklara bağlı olarak da çeşitli şikayetler görülebilir. Bu belirtiler iltihabın evresine göre değişkenlik gösterir. Tiroid iltihaplanmasının ilk evresinde tiroid bezinde harabiyete bağlı olarak tiroid hormonları kana aşırı derecede geçer. Bunun sonucunda çarpıntı, ellerde titreme, terleme, sinirlilik, kilo kaybı gibi şikayetler eşlik edebilir. Zamanla tiroid hormonları fazlalığı kandan temizlenir. Bazı hastalarda ağrılı iltihaplanma %10-15’lik bir hasta grubunda ise tiroid tembelliği (Hipotiroidi) gibi kalıcı bir etki ile sonuçlanabilir. Tiroid tembelliği olan hastalarda halsizlik, yorgunluk, kabızlık, saç dökülmesi, cilt kuruluğu, kilo alma, unutkanlık, depresyon gibi şikayetler görülebilir.

Ağrılı Tiroid İltihabı Teşhisi

Bu belirtileri taşıyan hastalarda kanda tiroid hormon düzeyleri bakılır. Hastalığın erken döneminde tiroid hormonlarının kanda yükseldiği görülür. Ağrılı tiroid iltihabını diğer tiroid zehirlenmelerinden ayırmak için akut iltihabı gösteren Sedimentasyon ve Crp bakılmalıdır. Tiroid ultrasonografisi istenirse tiroid bezinde iltihaplanma bulguları görülebilir. Tiroid ultrasonunun diğer hastalıklardan ayırt etmede değeri vardır. Ağrılı tiroid iltihaplanmasının erken döneminde çekilen ultrasonlarda tiroid iltihabı tiroid kanseri ile karışabilmektedir. Bu yüzden gereksiz tiroid biopsisi yapılmaması için hasta çok dikkatli değerlendirilmelidir. Tanısı şüpheli olan bazı hastalarda gerek duyulursa tiroid sintigrafisi ile tanı kesinleştirilebilir.

Ağrılı Tiroid İltihabı Tedavisi

Bazı hafif vakalar kendini sınırlayarak hiçbir ilaç almadan düzelebilir. Belirtileri daha şiddetli olan hastalarda iltihap giderici, ağrı kesici ilaçlar verilir. Çarpıntı, titreme ve terlemesi fazla olan hastalara kalp ritim düzenleyici ve sakinleştirici ilaçlar verilebilir. Eğer hastanın ağrısı şiddetliyse ve diğer tedavilere cevap vermiyorsa en iyi tedavi yöntemi kortizon tedavisidir. Korkulanın aksine genelde kısa süreli ve düşük dozlarda uygulanır. Ağrılı tiroid iltihaplanması olan hastalar kortizon tedavisine çok iyi yanıt verirler. Kortizon alımını takiben saatler içinde hastanın ağrısı düzelir. Fakat iltihaplanma bir süre daha devam edeceği için kortizon tedavisi yarıda bırakılmamalı, hekim önerilerine mutlaka uyulmalıdır.

Hastalığın Gidişatı

İltihap düzeldikçe bu belirtiler düzelir. Bu düzelmenin süresi de hastadan hastaya değişkenlik gösterir. Bazı hastalar hastalık bulgularını 1 ayda tamamen atlatır. Bazı hastalarda ise 6-9 ay boyunca sık nükslerle seyreden inatçı hastalık oluşur.  Tiroid hormon seviyeleri hastaların çoğunda normale döner ve tiroid sağlıklı şekilde hormon üretmeye devam eder. Ağrılı iltihaplanma %10-15’lik bir hasta grubunda ise tiroid tembelliği (Hipotiroidi) gibi kalıcı bir etki ile sonuçlanabilir.