TSH Nedir? TSH Yüksekliği Belirtileri, Sebepleri, Tedavisi

- TSH Yüksekliğinin Sebepleri, Belirtileri

- TSH Yüksekliği Tedavisi

TSH Nedir?

TSH hipofiz bezinden salgılanan ve tiroid bezinden salgılanan hormonların düzenlenmesini sağlayan hormondur. TSH ifadesi Tiroid Stimulan hormon ifadesinin kısaltılmış şeklidir. Hipofiz bezinden salgılanan TSH tiroid bezinden serbest T4 ve serbest T3 denilen hormonların üretilmesini sağlar. Diğer bir ifadeyle tiroid bezinden serbest T4 ve serbest T3 hormonlarının uygun miktarda üretilmesi için TSH’ın normal düzeyde olması şarttır.

TSH Yüksekliği Nedir?

TSH yüksekliği kan tahlili yapılarak saptanır. Vücutta TSH’ın normal seviyesi laboratuvara göre değişebilmekle beraber 0,4-4,2 mIU/L olarak değerlendirilmektedir. TSH’ın 4,2 mIU/L üstünde olmasına TSH yüksekliği denir. Bazı durumlarda ise TSH’ın daha da düşük olması istenir. Gebelerde özellikle ilk 3 ay TSH 2,5 mIU/L altında tutulması anne karnındaki bebeğin sağlığı için büyük önem taşımaktadır. Tiroid kanseri geçirmiş hastalarda da tiroid kanseri tekrarlamasını engellemek için TSH normalin altında tutulması gerekir. TSH seviyesini belirleyen diğer bir sebep yaştır. Yaşlanma ile birlikte TSH yükselebilir.

TSH Yüksekliğinin Sebepleri Nelerdir?

• Tiroid Bezinin Az Çalışması – Tembelliği (Hipotiroidi)
  • Hasimato Hastalığı
  • Tiroid Ameliyatı
  • Ağrılı Tiroid Bezi İltihabı
  • Gebelik
  • Emzirmeye bağlı tiroiz bezi iltihabı
  • Zehirli guatr tedavinde yüksek doz ilaç kullanımı
  • İyot eksikliği veya aşırı kullanımı
  • Tiroide atom tedavisi
  • Çeşitli İlaçlar (İyot, lityum, amiodaron)
  • Hipofiz bezindeki tümörler
  • Tiroid bezinin doğumsal yokluğu

TSH Yüksekliği Belirtileri

TSH yüksekliği durumunda belirtiler çoğu zaman TSH yüksekliğinin derecesi ile ilişkilidir. Normalin çok üstünde olan bir TSH yüksekliği daha ciddi bir tiroid tembelliğini gösterir ve şikayetler daha şiddetli hale gelebilir.

Kanda serbest T4 ve serbest T3 denilen tiroid hormonları TSH tarafından takip edilir. TSH yüksekliği tiroidin yetersiz çalıştığını gösterir. Tiroidin az çalışması ilk dönemlerde serbest T4 ve serbest T3 hormonlarında azalma olmadan sadece TSH yüksekliği ile kendini gösterebilir. Bu durumda subklinik hipotiroidi dönemi denir. Bu dönem tiroid tembelliği şikayetlerinin başladığı dönemdir. Tiroidin tembelliği ilerledikçe kanda serbest T4 ve serbest T3 hormonları da düşmeye başlayabilir. Bu döneme Aşikar Hipotiroidi denir. Bu dönemle birlikte troid tembelliği bulguları hem artar hem şiddetlenme gösterir.

TSH Yüksekliği Şu Belirtilere Sebep Olabilir:

- Halsizlik, Yorgunluk

- Kabızlık

- Saç Dökülmesi

- Kilo alma

- Kolay Üşüme

- Unutkanlık, Depresyon

- Cilt Kuruluğu

- Adet Düzensizliği

TSH Yüksekliği Durumunda Ne Yapmam Gerekir?

TSH Yüksekliği Tedavisi

TSH yüksekliği durumunda Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları doktoruna başvurmanız gerekir. Doktorunuz öncelikle TSH yüksekliğinin sebeplerini araştıracaktır. TSH yüksekliği tedavisi altta yatan hastalığa göre değişkenlik gösterir. Eğer kalıcı bir tiroid tembelliği mevcutsa başlanacak tiroid tedavisiyle sağlıklı hayata ve yaşam kalitesine ulaşma mümkündür.