Obezite (Kilo Problemleri)

Obezite

Obezite aşırı kilo alma ve şişmanlık demektir. Vücuttaki yağ dokusunun aşırı miktarda artması sebebiyle oluşur.

Vücudumuzda normal yaşam fonksiyonlarının devam ettirilebilmesi için gerekli bir enerji ihtiyacı vardır. Vücudumuzun normal fonksiyonları sürdürebilmesi için harcadığı bu enerjiye Bazal Metabolizma denir. Bazal metabolizmaya ek olarak vücudumuzda günlük aktivite için de enerji harcanır. Eğer besinlerle alınan kalori, bazal metabolizma ve günlük aktivite ile harcanan enerjinin üstünde olursa vücut alınan bu fazla kaloriyi yağ olarak depolamaya başlar.

Obezite Sebepleri

-          Aşırı kalori alımı

-          Düzenli egzersiz ve aktivite eksikliği

-          Ailede özellikle anne, baba veya kardeşlerde obezite

-          Karbonhidrat ve yağdan aşırı tüketim

-          Aşırı iştah ve tatlı krizleri

-          Alkol tüketimi

-          Şeker düşmeleri

Obeziteye Sebep Olabilen Hormonal Durumlar

• Şeker Hastalığı
  • İnsulin Direnci
  • Hipotiroidi
  • Cushing Sendromu
  • Hipogonadizm
  • Kortizon Tedavisi
  • Çeşitli Psikiyatri İlaçları

Obezite Tedavisi

Obezite tedavisi her hastaya bireysel olarak, o kişiye özgü planlanması gereken bir tedavidir. Çünkü her hastanın yaşam tarzı, gün içi aktivitesi, beslenme düzeni, mevcut kilosu ve vermesi gereken kilo farklıdır.

Obez bir hastada ilk olarak aşırı kilo alımının sebepleri detaylı bir şekilde irdelenmelidir. Bunun için hastanın mevcut beslenme düzeni, gün içinde aldığı toplam kalori miktarı, bu kaloriyi hangi besinlerden aldığı, mevcut günlük aktivitesi ve yapabileceği maksimum aktivite belirlenmelidir.

Bu noktada sık yapılan hatalardan biri kalıp diyet listelerinin hastanın önüne koyularak uygulanmaya çalışılmasıdır. Bu durum çoğu zaman işe yaramaz veya süreklilik oluşturamaz. Örneğin her gün işyerinde, masa başında çalışan ve işyerindeki yemekleri yemekten başka bir alternatifi olmayan bir hastada kalıp, standart diyetlerin sürdürülebilir olması mümkün değildir. Hastanın tabiatına uygun olmayan diyetlerin yaptırılmaya çalışılması maalesef başarısızlığa; başarısızlıklar da hastada kilo verme noktasında özgüven kaybına yol açmaktadır.

Bu sebeplerle

• Beslenme içeriğinin hastaya uygun olması
  • Öğün saatlerinin hastaya uygun olması
  • Sürdürülebilir olması
  • Disiplin ve kararlılıkla motivasyonun üst düzeyde tutulması büyük önem taşır.

Beslenme ve diyeti belirlerken en önemli noktalardan biri sürdürülebilir olmasıdır. Büyük bir hevesle başlanıp 1-2 ay uygulanıp. sonra terk edilen diyetler hem verilen kilonun geri alınmasına sebep olmaktadır hem de metabolizmaya zarar vermektedir.

Bunun için yaşam tarzı değişikliğine başlarken kısa vade düşünülmemeli, en az 1 yıl sonra dahi uygulanabilecek beslenme tipi seçilmelidir.

Beslenme düzeninin endokrinoloji uzmanı ve diyetisyen eşliğinde uygulanması hem kilo vermede başarı hem de bu başarının sürdürülebilir olması önemlidir.

Obezite ve Kilo Verme İçin Uygulanması Gereken Basamaklar

• Endokrinoloji uzmanı muayenesi ile obezitenin sebeplerinin değerlendirilmesi ve altta yatan hastalıkların incelenmesi
  • Obezitenin altında yatan durumun tesbiti, altta yatan hastalık varsa tedavisi
  • Hastanın bazal metabolizması, günlük kalori alımı ve günlük kalori yıkım dengesinin hesaplanması